Reguli esentiale in eticheta: cine saluta primul

Atunci cand va aflati in situatia in care nu stiti daca voi ar trebui sa fiti cei care saluta primii, regulile de eticheta si protocol sunt extrem de utile. Eticheta, in forma in care este cunoscuta astazi reprezinta un ansamblu de reguli de comportament utilizat atat in viata privata cat si in cea publica. Cristina Turnagiu Dragna, trainerul cursului de Eticheta si protocol in afaceri a detaliat principalele situatii in care trebuie sa utilizati normele de eticheta si curtoazia. Salutul este primul pas in construirea unei imagini personale si profesionale bazate pe eleganta si curtoazie. Salutul este o forma de curtoazie care denota politete si respect. Se invata inca din familie ca trebuie sa saluti si sa raspunzi la salut.

Conform normelor de eticheta si protocol sunt doua situatii distincte in care regulile salutului difera. ”Pentru a stabili cine saluta primul trebuie sa stabiliti in care dintre aceste situatii va aflati, sociala sau de afaceri. In viata privata sau in public, atunci cand primeaza un interes personal si sunteti intr-un context mai putin formal puteti lua in considerare eticheta sociala. Cand va aflati la job, intr-o relatie de afaceri sau intr-un context in care sunteti in calitate oficiala trebuie sa va ghidati dupa regulile etichetei in afaceri”, a explicat trainerul.

In prima situatie, in care primeaza eticheta sociala, trebuie sa va ghidati dupa un set de norme si valori impuse de curtoazie. Respectarea catorva reguli esentiale se impune in acest context in care sunt pretuite persoanele mai in varsta si femeile. Persoana mai tanara va fi intotdeauna cea care va saluta prima. Cand intrati intr-o incapere voi trebuie sa fiti cei care saluta primii, indiferent de numarul, genul si statutul peroanelor aflate in acel loc. Salutul poate fi unul general, adresat intregului grup sau puteti saluta fiecare persoana in parte. In acest caz trebuie sa incepeti cu persoana careia i se cuvine mai multa deferenta. Aceleasi reguli se aplica si grupurilor extinse. ”Trebuie sa respectati ordinea de precadere si sa salutati prima data persoana careia i se cuvine mai multa deferenta. In ceea ce priveste genul, regulile de curtoazie impun ca barbatii sa fie intotdeauna cei care saluta  mai intai femeile, indiferent daca sunt intr-un context public sau privat”, a spus Cristina Turnagiu Dragna.

Atunci cand va aflati intr-un context care se subordoneaza etichetei de afaceri, valoarea dupa care trebuie sa va ghidati este cea a ierarhiei. In aceasta situatie nu conteaza varsta sau sexul persoanei cu care interactionati, ci statutul, puterea si gradul acesteia. Eticheta de afaceri isi are originile in ierarhia militara unde inferiorii dau intaietate superiorilor fie ca sunt mai tineri, fie ca sunt barbati sau femei. Conform normelor de eticheta si protocol intr-un mediu oficial are prioritate functia, indiferent de varsta persoanelor.

Daca persoanele sunt de aceeasi varsta si sex, saluta prima cea care se afla in miscare. De asemenea, veti fi cel care va saluta primul daca intrati in birou, in lift, intr-o sala de asteptare sau intr-un magazin.

In normele de eticheta si protocol un rol important in au statutul, cultura si societatea. Pentru anumite culturi, regulile de eticheta in ceea ce priveste salutul pot fi diferite fata de cele europene. Indiferent de context cel care este salutat trebuie sa raspunda la salut. Comportamentul fiecaruia in societate genereaza reactii si stari de simpatie, antipatie sau empatie. In construirea unei relatii armonioase atat in mediul privat, cat si in cel oficial, de afaceri toti oamenii cauta acceptare, intelegere si admiratie de la cei cu care interactioneaza, iar cunoasterea regulilor de eticheta si protocol este un avantaj clar.

Utilizarea normelor de eticheta si protocol este atuul celor care isi doresc sa se diferentieze de concurenta directa si care inteleg importanta statutului personal. In cadrul cursului de Eticheta si protocol in afaceri, participantii vor invata si vor exersa elementele esentiale care construiesc eficient si valoros un brand personal, o afacere de succes si o buna reputatie.